Vasárnap reggel a Jeju Air légitársaság Bangkokból Muanba tartó járata tragikus katasztrófát szenvedett el. A Boeing 737-800-as repülőgép futóművek nélkül ért földet a muani nemzetközi repülőtér futópályáján, majd egy falnak csapódott és kigyulladt. A gépen tartózkodó 181 ember közül mindössze ketten élték túl a balesetet. A két túlélő a személyzet tagjai közül került ki, akiket súlyos sérülésekkel szállítottak kórházba.
Az első nyomok: madárraj az égen
Az előzetes vizsgálatok szerint a katasztrófa egy madárrajjal történt ütközéssel kezdődhetett. A repülőn tartózkodó egyik utas utolsó üzenetében arról számolt be, hogy madarak kerültek a gép hajtóművébe. Az irányítótorony is figyelmeztette a pilótákat a madárveszélyre, ám a tragédiát már nem sikerült elkerülni.
A dél-koreai közlekedési minisztérium szerint az irányítók helyi idő szerint 08:57-kor adtak ki figyelmeztetést, majd 08:58-kor a pilóták vészjelzést küldtek. A gép 09:03-kor csapódott földnek, és a becsapódás után szinte azonnal felrobbant.
A furcsán viselkedő madarak
A repülőtér dolgozói szokatlan jelenségről számoltak be a baleset napján. Elmondásuk szerint a tragédia előtt soha nem látott mennyiségű madár lepte el a reptér légterét.
- „Korábban soha nem láttunk ennyi madarat egyszerre itt” – mondta egy alkalmazott.
- A madarak miatt már a baleset előtt figyelmeztetést adtak ki.
- A tragédia azonban így is bekövetkezett.
Emberi mulasztások és kérdések
Geoffrey Thomas, egy neves légiközlekedési szakértő szerint a madarakkal való ütközés csupán az egyik tényező lehetett. A katasztrófa valószínűleg emberi hibák és szervezési mulasztások sorozata miatt vált ilyen pusztítóvá. A Reuters cikkében Thomas az alábbi kérdéseket vetette fel:
- Miért nem volt senki készenlétben a leszálláskor, ha már sejtették, hogy baj lehet?
- Miért a futópálya legvégén landolt a gép?
- Miért helyeztek el téglafalat a futópálya végén?
A madárvédelem hiányosságai
Dél-Koreában a törvények előírják, hogy a repülőterek egész évben kötelesek madárriasztó eszközöket és személyzetet alkalmazni. A vizsgálat egyik kulcskérdése, hogy ezek az intézkedések vasárnap valóban megfelelően működtek-e.
A madarak által okozott problémák nem ritkák a világ repterein. Idén januárban például a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is történt egy incidens, amikor egy Eurowings járat madárral ütközött felszállás után. Szerencsére akkor nem történt személyi sérülés.
Következmények és tanulságok
A katasztrófa után a hatóságok azonnal vizsgálatot indítottak. Céljuk, hogy feltárják a pontos okokat, és elkerüljék az ehhez hasonló tragédiák megismétlődését. A baleset rávilágított arra, hogy a repülőtéri biztonsági rendszereket minden szinten felül kell vizsgálni.
A Jeju Air és a dél-koreai kormány részvétét fejezte ki az áldozatok hozzátartozói felé. A túlélők további felépülése és a vizsgálatok eredményei kulcsfontosságúak lesznek a légiközlekedési ipar számára.